Vliegen en ethiek

Bij de lancering van ons boek Low Carbon and Loving It, kreeg ik een moeilijke vraag: ‘Elke dag gaat er een vlucht van Sydney naar Johannesburg. Of ik een ticket boek of niet, het vliegtuig zal sowieso vliegen. Maakt het dan verschil of ik wel of niet vlieg?’

Vele van ons zullen zich dit soort dingen ook afvragen. Het is een verleidelijke manier van denken, omdat het de verantwoordelijkheid voor onze acties minimaliseert. Toch maakt de keuze om wel of niet te vliegen een verschil.

De makkelijkste manier is door te kijken naar het gewicht van het vliegtuig. Dat bepaalt namelijk hoeveel lift er nodig is en daarmee hoeveel brandstof. Het vliegtuig weegt meer wanneer jij op een stoel zit dan wanneer diezelfde stoel leeg blijft. Dus jouw aanwezigheid zal voor meer uitstoot zorgen dan wanneer je er niet zou zitten. Dit argument is onbetwistbaar, maar ook ontoereikend: passagiers en bagage nemen maar 20-25% van het gewicht van het vliegtuig voor hun rekening. Een typisch vliegtuig met 260 stoelen weegt 100 ton zonder passagiers en zonder brandstof – bijna 400 kg per stoel. Als we onze ecologische voetafdruk van een vlucht alleen bepalen op basis van het gewicht dat we toevoegen, onderschatten we onze emissies enorm.

Qantas Boeing 747-400 vertrekt van Sydney Airport, door Damien Aiello (licentie CC-BY-SA-4.0)

Er is nog een ander argument dat nauwkeuriger, maar ook meer complex is. Door vliegtickets te kopen ondersteunen we vliegtuigmaatschappijen en de routes die ze vliegen, die voor steeds meer emissies zorgen.

Stel je voor: een dagelijkse vlucht op een bepaalde vliegroute heeft een capaciteit van 80%. Dus een vliegtuig op die route heeft gemiddeld 4 van de 5 stoelen bezet. Dan besluit een kleine, maar significante groep mensen een ander vervoersmiddel te kiezen of helemaal niet te reizen. De capaciteit valt terug naar 70%. De vliegtuigmaatschappij zal reageren, want de inkomsten lopen terug. Ze schrappen per week één vlucht. Een aantal passagiers zal op een van de andere dagen reizen, waardoor de capaciteit op die vluchten weer stijgt. Ondertussen vliegt er 1 vliegtuig per week minder: de emissies dalen.

De vraagsteller had gelijk: het kopen van een vliegticket heeft geen impact op het wel of niet vliegen van dat vliegtuig. Maar op de lange termijn zal het wel effect hebben, doordat het aanbod zich zal aanpassen aan de vraag.

Hoewel het verleidelijk is om te denken dat we weinig verantwoordelijkheid dragen voor de emissies van onze vluchten, de feiten zeggen het tegenovergestelde. Tot mijn eigen verdriet kan een internationaal retourtje 2 ton CO2-uitstoot veroorzaken – een aanzienlijk deel van onze jaarlijkse emissies. Vliegen van Australië naar India vervuilt in 1 dag net zoveel als 4 maanden duurzaam leven. Er zijn verschillende manieren om hiermee om te gaan. Ik probeer de frequentie van het vliegen omlaag te brengen en reis voor een deel over het land. De rest compenseer ik. Ik probeer in ieder geval niet mijn verantwoordelijkheid te ontkennen.

Vertaald uit het Engels door Veraniek Veldstra

Deze blog is geschreven door:

Gerelateerde blogs:

Duurzame luchtvaart?

Ik ben dit jaar begonnen bij Climate Stewards als auditor om de CO2-uitstoot van organisaties te berekenen. Het verbaasde me hoeveel uitstoot bij organisaties van

Lees meer »

Doe eens normaal!

Zaterdagochtend aan de ontbijttafel, liggen er doorgaans heel wat kranten op tafel. Wij lezen zelf een krant, door de week online en in het weekend

Lees meer »

Recente blogs:

Duurzame luchtvaart?

Ik ben dit jaar begonnen bij Climate Stewards als auditor om de CO2-uitstoot van organisaties te berekenen. Het verbaasde me hoeveel uitstoot bij organisaties van

Lees meer »

Friluftsliv

Ik schrok me een hoedje toen ik een teek over mijn hand zag lopen. Snel haalde ik hem van mijn hand. Hij was waarschijnlijk op

Lees meer »

Ontvang de nieuwste blog via onze nieuwsbrief

Kom in actie

Climate Stewards helpt jou je CO₂-voetafdruk te berekenen, te verminderen wat je kunt en de rest te compenseren.
We werken met betrouwbare gemeenschapsprojecten die naast CO2-reductie ook veel lokale voordelen opleveren.

Climate Stewards - Voor mens en planeet

Climate Stewards is onderdeel van Stichting A Rocha Nederland,
een geregistreerd goed doel in Nederland.

© Copyright Climate Stewards Ltd. – All rights reserved.

Je bent er bijna...

Bedankt voor het abonneren op onze nieuwsbrief.
Om je e-mailadres te bevestigen sturen we je een e-mail. Klik in de e-mail op de link om de inschrijving te bevestigen.

Are you visiting from the United States of America?
Visit our regional site for more relevant information.

Are you visiting from the Netherlands?
Visit our regional site for more relevant information.

Are you visiting from the United Kingdom?
Visit our regional site for more relevant information.