Zaterdagochtend aan de ontbijttafel, liggen er doorgaans heel wat kranten op tafel. Wij lezen zelf een krant, door de week online en in het weekend op papier. En zoon Harmen is krantenbezorger en brengt meestal wel een AD, Telegraaf, Trouw of Volkskrant mee. Leesvoer genoeg.
Mijn nieuwsgierigheid naar nieuws en opinie doet het altijd goed in combinatie met havermout en een bak koffie. Maar ik moet zeggen dat ik me de laatste tijd een paar keer lelijk heb verslikt. In de paginagrote advertenties van vliegvakantie-aanbieder Corendon. Zonder enige schroom of gêne moedigen ze je midden in de coronacrisis alweer aan om de wereld zo snel en goedkoop mogelijk over te vliegen. Vakantietje hier, vakantietje daar. Pakken die kans!
In de zomer haalden we net een beetje adem na een pittige lockdown-periode. Corendon dook erop met de leus ‘Hoe heter, hoe beter’. Ze gaven ‘temperatuurkorting’ in tijden van klimaatverandering… Met ‘welcomebackdeals’ kon je een weekje Turkije of Griekenland doen, tegen bodemprijzen. In november kwamen vervolgens de eerste berichten over een coronavaccin. Corendon reageerde met ‘Vaccins naar Nederland en wij weer naar de zon!’ Hoe sneller je ging, hoe meer korting. Intussen liet het vaccin nog op zich wachten.
Ik twitterde mijn boosheid, kreeg instemming en tegenspraak. Corendon bleef stil, maar creatieve geesten op Twitter bedachten de hashtag #corendom. Ik sprak een verwante krant aan op het advertentiebeleid. Ik kreeg uitgebreid reactie, maar begreep dat op de advertentiepagina’s ‘legale, gangbare producten’ doorgaans niet geweigerd worden.
Wat wilde ik eigenlijk bereiken? Eigenlijk niet meer dan dat we ontdekken wat ook alweer ‘normaal’ is. Dat het bijvoorbeeld heel normaal is om in tijden van corona het vliegtuig naar de zon te laten staan. Uit voorzorg, uit zorg voor anderen, uit fatsoen, uit onderlinge liefde en solidariteit. Dat het ook heel normaal is om in tijden van klimaatverandering niet om de haverklap voor een paar honderd euro naar de zon te vliegen. Dat het normaal is als een krant een advertentiebeleid heeft waarin nagedacht wordt over duurzaamheid.
Dit jaar verscheen ‘Het groene normaal’, een manifest en een boek dat A Rocha en Climate Stewards steunen, met veel andere organisaties. Waar het om draait? Dat we leren weer normaal te doen. Normaal groen. Je kunt nog tekenen. Of het boek bestellen.
Doe je mee? Dan maak je deze tegenbeweging sterker! Een tegenbeweging die gaat voor het groene normaal. Een beweging van zorg voor elkaar en voor deze planeet. Die niet voor de fun het vliegtuig pakt in tijden waarin dat onverantwoord is. Die weet dat goed-koop altijd duur-koop is: voor het klimaat, voor onze medeschepselen, voor latere generaties. Een tegenbeweging die het vliegtuig misschien best een keer nodig heeft, maar dan een nette prijs betaalt en de CO2 compenseert. Een tegenbeweging die gewoon normaal doet.
Blog mede naar aanleiding van ‘Het groene normaal’