Vandaag bereik ik, na ruim 5,5 jaar en 160.000 km rijden, het einde van de garantie van mijn elektrische auto (Tesla model 3, aanschaf 52.500 euro). Hij doet het nog en zonder issues. Dit is een goed moment om eens een kostenvergelijking te doen met mijn eerdere dieselauto (Skoda Fabia GreenLine, aanschaf 17.500 euro!). Hierin reed ik ruim 7 jaar en 220.000 km.
De auto’s verschillen veel van elkaar. Zo is bijvoorbeeld de Tesla niet alleen 3x zo duur in aanschaf, maar weegt de auto ook 1,6 keer zoveel. Ik maak een vergelijking door de kosten van beide auto’s in centen per km te berekenen voor verschillende kostenposten.
Tabel 1: Kosten in centen per kilometer per kostenpost
Tesla 3 |
Skoda Fabia GreenLine |
|
Aanschaf |
33,7 |
8,2 |
Onderhoud |
0,1 |
2,7 |
Banden |
1,1 |
0,6 |
Brandstof |
5,1 |
8,0[1] |
Verzekering |
2,9 |
1,8 |
Wegenbelasting |
0,0 |
2,8 |
Totaal |
42,9 |
24,1[2] |
Het is snel te zien dat de Tesla per kilometer bijna dubbel zo duur is. Dat komt vooral door het verschil in de aanschafprijs: bijna 34 cent per km voor de Tesla tegenover iets meer dan 8 cent per km voor de Skoda. De vraag is of de andere kostenposten dat verschil op kunnen vangen.

Onderhoud
Opvallend is hier het onderhoud. Effectief is hier voor de Tesla tot nu toe 0 cent aan uitgegeven en de verwachting is dat dit voorlopig zo blijft[3]. Ook de batterijen (nu 15% verlies) gaan de 350.000 km wel halen[4].
Banden
Het verschil in banden kosten is puur de grootte van de banden want de Tesla doet ook 60.000 km met een set banden.
Brandstof
De ‘brandstof’ kosten vergelijken is lastiger, want het hangt ervan af waar je de Tesla oplaadt. Nu laad ik de auto ongeveer 70% van de tijd thuis op, waardoor het verschil met de Skoda ongeveer 3 cent per km is. Als ik altijd buitenshuis zou laden, zouden de kosten gelijk zijn aan die van de Skoda (8 cent per km), terwijl wanneer ik altijd thuis zou laden de kosten zouden zakken naar 4,5 cent per km.
Wegenbelasting
Ik heb tot nu toe voordeel gehad dat ik geen wegenbelasting hoefde te betalen voor de elektrische auto. Maar dat gaat verdwijnen, daardoor zal dat verschil verdwijnen en mogelijk een nadeel worden.
Wanneer ik de aanschafkosten aanpas naar de huidige prijzen en een eerlijker vergelijk (Tesla €8.000 goedkoper, een vergelijkbare auto voor de Skoda €10.000 duurder), de gereden kilometers van de Skoda terugbreng naar de gereden kilometers van de Tesla, en de wegenbelasting voor een Tesla toevoegen, dan is de Tesla nog net iets duurder per gereden kilometer. Zie tabel 2. Wanneer je meer dan 160.000 kilometer rijdt, dan duikt de prijs per kilometer van de Tesla onder de Skoda. Echter, gemiddeld reden Nederlanders in 2023 bijna 17.500 kilometer[5]. Daardoor zal voor veel Nederlanders de Tesla te duur blijven.
Tabel 2: Aangepaste kosten in centen per kilometer per kostenpost
Tesla 3 | Vergelijkbare auto Skoda | |
Aanschaf | 27.8 | 17.2 |
Onderhoud | 0.1 | 3.7 |
Banden | 1.1 | 0.8 |
Brandstof | 5.1 | 11.0 |
Verzekering | 2.9 | 2.5 |
Wegenbelasting | 1.1 | 2.8 |
Totaal | 38.1 | 38.0 |
Een andere optie is het kopen van een tweedehands auto. Door de aanschafkosten omlaag te brengen, kun je met de kosten per kilometer ruim onder de kosten per kilometer van de Skoda blijven. Als je een Tesla voor €41.500 zou kunnen kopen, dan zou je met jaarlijks 17.500 kilometer met de kosten per kilometer ongeveer hetzelfde kwijt zijn als bij een vergelijkbare Skoda.
Het is paradoxaal dat je veel kilometers moet maken om elektrisch rijden in een Tesla te laten concurreren met een andere auto. Behalve wanneer je een tweedehands Tesla koopt. Want dan kun je, zelf met een Nederlands gemiddeld aantal kilometers per jaar, richting de prijs per kilometer van een Skoda gaan. En laten we eerlijk zijn: een tweedehands Tesla is momenteel niet moeilijk om te vinden vanwege de huidige ontwikkelingen rondom Elon Musk.
[1] Huidige dieselprijs, niet de prijs in tijden dat ik de dieselauto reed.
[2] Rechtse kolom is gecorrigeerd voor bijna 10% inflatie (m.u.v. dieselprijs)
[3] De Duitse APK keuringen (TUV) laten geen positief beeld zien. Dat is deels een registratie effect (keuring is eerste confrontatie met een garage) maar het Model 3 heeft wel degelijk een wielophanging issue dat hopelijk inmiddels is opgelost.
[4] Meerdere Amsterdamse taxi’s hebben de 600.000km al gehaald.
[5] Via het CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/verkeer/verkeersprestaties-personenautos