Zondagsrijder

Ik beken: ik ben een zondagsrijder. Ik rij gemiddeld 1 keer per maand en meestal in het weekend. Wij bezitten zelf geen auto en proberen het meeste met de fiets en het OV te doen. Maar soms is een auto praktischer en dan maken we gebruik van een deelauto. Daardoor hoeven we voorlopig nog geen eigen auto te bezitten.

Er zijn twee soorten deelauto’s: auto’s van particulieren die ze via een platform verhuren (zoals SnappCar en WeGo) en auto’s van een platform die ze verhuurt (zoals MyWheels en GreenWheels). Het hangt nogal sterk af van waar je woont of en hoeveel deelauto’s er in je omgeving zijn. Op de website https://ritjeweg.nl/ vind je alle deelauto’s in jouw buurt.

Een deelauto rijden heeft zijn voordelen. We hebben geen zorgen over onderhoud, de verzekering of andere bijkomende kosten. Ook is een deelauto voor ons goedkoper dan een eigen auto, omdat we jaarlijks maar een paar duizend kilometer rijden. Het kantelpunt ligt rond de 8.000-10.000 kilometer per jaar.

Daarnaast is het beter voor het milieu: uit onderzoek blijkt dat autodelers gemiddeld 15-20% minder kilometers rijden dan daarvoor. Ik snap dat wel. Ik moet ruim een half uur fietsen naar de molen om een zak meel te halen. Als ik een eigen auto zou hebben zou ik snel verleid zijn om met de auto te gaan: het comfort is direct voelbaar en de rekening komt later pas. Bij de deelauto is direct zichtbaar wat de kosten zijn. Vooral voor korte ritjes ben ik daardoor minder snel geneigd de auto te pakken.

Nadelen zijn er ook. Ten eerste staat er niet altijd een deelauto bij iedereen in de buurt. Bij een deelauto van een particulier moet je vaak een afspraak maken voor een sleuteloverdracht. Ook moet je van tevoren inschatten hoe lang je de auto denkt nodig te hebben. Lever je hem te laat in dan riskeer je een boete. Lever je hem eerder in, dan betaal je vaak nog voor de resterende uren. Platformen met eigen auto’s bieden soms een app waarmee je de huurtijd iets kan aanpassen.

Wij hebben geluk, want de deelauto staat voor de deur staat en we kunnen hem openen met onze OV-chipkaart. De nadelen wegen daarom niet op tegen de voordelen. Het bezitten van een eigen auto kunnen wij door de deelauto nog uitstellen. Zit je er wel aan te denken een (tweede) auto te kopen? Kijk dan eerst of een deelauto een optie is. Of verhuur je (tweede) auto via een aanbieder zodat andere mensen er ook gebruik van kunnen maken en jij wat van je kosten terug kan verdienen.

Deze blog is geschreven door:

Gerelateerde blogs:

Recente blogs:

Duurzame luchtvaart?

Ik ben dit jaar begonnen bij Climate Stewards als auditor om de CO2-uitstoot van organisaties te berekenen. Het verbaasde me hoeveel uitstoot bij organisaties van

Lees meer »

Friluftsliv

Ik schrok me een hoedje toen ik een teek over mijn hand zag lopen. Snel haalde ik hem van mijn hand. Hij was waarschijnlijk op

Lees meer »

Ontvang de nieuwste blog via onze nieuwsbrief

Kom in actie

Climate Stewards helpt jou je CO₂-voetafdruk te berekenen, te verminderen wat je kunt en de rest te compenseren.
We werken met betrouwbare gemeenschapsprojecten die naast CO2-reductie ook veel lokale voordelen opleveren.

Climate Stewards - Voor mens en planeet

Climate Stewards is onderdeel van Stichting A Rocha Nederland,
een geregistreerd goed doel in Nederland.

© Copyright Climate Stewards Ltd. – All rights reserved.

Je bent er bijna...

Bedankt voor het abonneren op onze nieuwsbrief.
Om je e-mailadres te bevestigen sturen we je een e-mail. Klik in de e-mail op de link om de inschrijving te bevestigen.

Are you visiting from the United States of America?
Visit our regional site for more relevant information.

Are you visiting from the Netherlands?
Visit our regional site for more relevant information.

Are you visiting from the United Kingdom?
Visit our regional site for more relevant information.