Trapondersteuning

Onze oudste is net 4 jaar geworden en dus is het tijdperk van naar school brengen en halen voor ons aangebroken. Maar naast een kleuter hebben we ook nog een peuter en een baby die je niet zomaar alleen thuislaat. Je zou zeggen dat we zijn overgeleverd aan de auto. Toch hebben we gekozen voor een bakfiets. Vaak krijgen we de opmerking: “Hij is zeker wel elektrisch?”. Maar hoewel ik in eerste instantie dit wel heb overwogen, besloten we al snel om een fiets zonder trapondersteuning aan te schaffen.

Van alle nieuw verkochte fietsen heeft tegenwoordig 40% een elektromotor. De elektrische fiets was in 2018 de meest verkochte fietssoort. Aan de ene kant is dit een goede zaak. Met name ter vervanging van de auto voor woon-werk verkeer levert de elektrische fiets behoorlijke milieuwinst op. Toch valt de elektrische fiets ook in de categorie ‘gewoon omdat het makkelijk is’. Waarom zou je hard trappen met tegenwind als je met trapondersteuning minder moeite hoeft te doen? Steeds meer jonge mensen gaan over op een elektrische fiets. En hoewel een elektrische fiets zelf geen CO2 uitstoot, moet er wel energie worden opgewekt om de batterij op te laden.

Deze batterij heeft zijn weerslag op het milieu. De verschillende soorten metalen van een accu worden gewonnen uit mijnen waarvan we weten dat de arbeidsomstandigheden niet altijd goed geregeld zijn. Ook natuur en regenwoud moet wijken om plaats te maken voor de mijnen. Recycling van accu’s is kostbaar en dus niet altijd rendabel. Recycling zal wel toenemen als de vraag naar metalen en de prijs enorm gaan stijgen. Maar het terugwinnen hiervan zal ook altijd veel energie blijven kosten.

Onze klassieke bakfiets heeft 8 versnellingen en in mijn eigen tempo kom ik altijd vooruit. Bij slecht weer zitten de kinderen droog en windvrij onder de kap; als het regent ben ik de enige die een regenpak hoeft aan te trekken. Ook boodschappen doen is nog nooit zo makkelijk geweest, want ik parkeer vlak voor de deur.

Wij zijn erg blij met onze bakfiets. In aanschaf en onderhoud is de fiets veel goedkoper dan een elektrische variant. En als ik ‘s ochtends om 9 uur thuis kom van school heb ik het half uur bewegen al achter de rug. Het geeft me energie voor de rest van de dag.

Jaël de Kool – van der Woude

Facebooktwitter