Mobiliteit met een elektrische auto

Google Maps route Delft-Diepenveen

Google Maps, route Delft – Diepenveen via snelwegen (blauw) en provinciale wegen (rood).
Klik op de kaart om een grotere versie te zien.

18 juni staat een rit gepland met een volledig elektrisch auto van Delft naar Diepenveen ten noorden van Deventer, 162 km. Bestemming is abdij Sion waar A Rocha haar vrijwilligersweekend houdt. De app die is verbonden met de boordcomputer geeft een actieradius aan van 180 km. Het is mogelijk, maar verkeerd rijden of omleidingen kunnen we niet hebben. Doorrijden tot de laatste Watt doe je niet, net zoals je niet door rijdt tot de laatste druppel bij een benzine/diesel auto. Dit betekent dat ik een routeplan maak en niet zonder meer in ga op het voorstel van de GPS aan boord, of google maps. Als je de keuze hebt voor provinciale wegen, dan levert dat vaak een kortere afstand op, een lager verbruik, een afwisselende route en slechts weinig tijdverlies. Leest u maar mee.

Vanuit Delft neem ik de N470 naar Zoetermeer i.p.v. de A13 en A12. Vanaf Zoetermeer op de A12 valt er niet zo veel te kiezen tot aan Houten. Daar neem ik de Waterlinieweg tot aan de Berenkuil. Daar draai ik de N237 op langs het KNMI. Voor Zeist wordt het de Amersfoortseweg evenwijdig aan de A28. Bij Amersfoort gaat het via de Stichtse Rotonde de A28 op. Bij Hoevelaken kies ik de A1 tot aan de afslag Voorthuizen Harselaar. Het zijn vervlogen tijden. Tot in de jaren ’70 was dit zo’n beetje de route, weet ik uit herinnering van mijn liftroute Amersfoort –Delft. Voor de N470 moesten we dan we wel de provinciale weg Zoetermeer, Pijnacker, Delfgauw, Delft nemen. Vanaf Voorthuizen neem ik de N303 en N344 naar Apeldoorn. Bij Apeldoorn kost het me enige moeite om de uitgang richting Twello te vinden vanwege wegwerkzaamheden. Hier was het achteraf beter geweest even de A1 en A50 te nemen als ring-zuid/oost Apeldoorn. Ik rijd de IJssel over via een mooie oude stalen brug zo Deventer in. In Deventer weet ik dat ik de aanwijzingen Raalte moet volgen. Ik kom op de N766 en N348. Even na buurtschap Avelo geeft de GPS aan dat ik linksaf moet de Vulikerweg op. Een mooie statige laan met enorme beuken. Na 154 km en een kwartier meer reistijd t.o.v. anderhalf uur snelwegroute, heeft de elektrische auto nog 50 km actieradius over. Na aankomst moet ik wel op zoek naar een laadpaal of een stopcontact om de volgende dag weer huiswaarts te kunnen keren.

Elektrisch rijden vraagt er om opnieuw na te denken over mobiliteit en om het plannen van je autoritten. Je actieradius wordt voortdurend bijgehouden. En je volgt het verloop regelmatig. Zolang het verschil tussen actieradius en afstand tot je bestemming positief is, is er niets aan de hand. Wordt het anders dan moet je een laadpaal vinden, bijvoorbeeld via the new motion app. Het totaal van de resterende actieradius en gereden afstand neemt een beetje toe als je vooral provinciale wegen rijdt, omdat er sprake is van freewheelen en er tijdens het remmen meer energie wordt opgewekt, dan dat je nodig hebt om weer op snelheid te komen. Meer dan eens leverde een rotonde een kilometer extra actieradius op.

Mijn elektrische auto is een Mercedes Benz B e-drive. Hij rijdt volledig op groene stroom. Ik heb een laadpaal thuis en op het dak van mijn huis wekken zonnepanelen voor meer dan 30.000 km per jaar energie op.

Bert van der Woerd

 Facebooktwitter